PELATIHAN KETERAMPILAN BERBAHASA INGGRIS DALAM BIDANG INDUSTRI PERHOTELAN DI KP GUEST HOUSE SAMARINDA

English Skills Training in Hospitality Industry at KP Guest House Samarinda

Authors

  • Wilma Prafitri Universitas Mulawarman
  • Muhammad Alim Akbar Nasir Fakultas Ilmu Budaya Universitas Mulawarman

Keywords:

keterampilan berbicara, perhotelan

Abstract

Abstract: English language skills have a significant contribution to making the face of a business more representative, in this case businesses engaged in the hospitality sector. This community service activity was held to improve the quality of human resources, more specifically English language skills in the hotel industry located around Mulawarman University. This activity method consists of several stages, namely socialization, procurement of teaching media, training, assignments, and mentoring. From the results of the socialization, the schedule and location of the activities were obtained on May 8, 2023. The pre-test and post-test results showed an increase from 54.8 to 62.5. After this activity, the lecturers involved in the community service continues to monitor and provide assistance if there are participants who want to ask questions and want to practice their abilities. The advice from the lecturers involved in this community service is that for partners to hold an English Day, namely choosing one day in a week for all employees to practice communicating in English. This aims to create learning atmosphere that is casual and still effective.

 Keywords: speaking skill; hospitality.

 

Abstrak: Keterampilan berbahasa inggris memiliki kontribusi yang signifikan guna membuat wajah usaha  menjadi lebih representatif, dalam hal ini usaha yang bergerak di bidang perhotelan. Kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat ini diadakan guna meningkatkan kualitas sumber daya manusia, secara lebih spesifik keterampilan berbahasa Inggris di bidang industri perhotelan yang berlokasi di sekitar Universitas Mulawarman. Metode kegiatan ini terdiri dari beberapa tahapan yaitu sosialisasi, pengadaan media ajar, pelatihan, penugasan, dan pendampingan. Dari hasil sosialisasi, didapatkan jadwal dan lokasi kegiatan yang diadakan yaitu pada tanggal 8 Mei 2023. Hasil pre-test dan post-testmenunjukkan ada peningkatan dari 54,8 menjadi 62,5. Setelah kegiatan ini, dosen yang terlibat dalam Pengabdian kepada Masyarakat ini tetap memantau dan memberikan pendampingan apabila ada peserta yang ingin bertanya dan ingin melatih kemampuannya. Saran dari dosen pelaksana Pengabdian kepada Masyarakat ini adalah untuk mitra mengadakan English Day yaitu memilih satu hari dalam seminggu untuk seluruh karyawan berlatih berkomunikasi dalam bahasa Inggris. Hal ini bertujuan untuk menciptakan atmosfer dan suasana belajar yang kasual dan tetap efektif. 

Kata kunci: kemampuan berbicara; perhotelan.

Published

2024-04-30

How to Cite

Prafitri, W., & Nasir, M. A. A. (2024). PELATIHAN KETERAMPILAN BERBAHASA INGGRIS DALAM BIDANG INDUSTRI PERHOTELAN DI KP GUEST HOUSE SAMARINDA: English Skills Training in Hospitality Industry at KP Guest House Samarinda. Ruhui Rahayu: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 1–6. Retrieved from https://jurnal.fib-unmul.id/ruhuirahayu/article/view/74